Ortodonti nedir?

Dişler, çene ve yüzdeki düzensizlikleri teşhis eden, önlemeye çalışan ve tedavi eden diş hekimliği dalıdır. Kelime anlamı düzgün diş olan ortodontinin tek hedefi dişleri düzeltmek değildir, düzgün dişlerle birlikte yüz ve çenelerin gelişim bozukluklarını da düzeltmeyi amaçlar. Alt ve üst çenenin birbiriyle olan sağlıklı ilişkisi ancak arka dişlerde sağlanan iyi bir kapanışla elde edilebilir. Bu sayede sağlıklı çiğneme, ısırma ve konuşma fonksiyonları yerine getirilebilir.

Kaç yaşında ilk ortodonti muayenesi yapılmalıdır?

Ortodontik tedavilerde yaş sınırlaması yoktur. Dişi destekleyen kemik dokunun sağlıklı olduğu her yaşta ortodontik tedavi yapılabilir. Çene ve diş yapısındaki gelişimsel problemleri tedavi edebilmek için çocukların 7 yaşında ortodontik muayene olması önerilmektedir. Erken yaşta tespit edilen gelişimsel bozuklukların bu yaşlarda tedavi edilmesi daha kolay ve çoğu zaman daha az maliyetlidir. Gelişimsel ve iskeletsel bozukluklar çocuğun büyümesi bitmeden yani tahmini 14 yaş öncesinde tedavi edilmelidir. Büyüme bittikten sonra malesef bu bozukluklar daha komplike tedavilerle düzeltilebilmektedir. Sadece dişsel bozukluklar ise genellikle 9 yaş itibariyle tedavi edilebilmektedir. Daha önceden de bahsettiğimiz gibi bu dişsel bozukluklarda yaş sınırlaması yoktur isterseniz 20 isterseniz 60 yaşında ortodontik tedavi görebilirsiniz. Büyüme bitmeden görülen erken dönem ortodontik tedavilerin ileri yaşlarda görülen ortodontik tedavilere göre avantajı ise öncelikle daha hızlı ilerlemesi, dişleri destekleyen yumuşak dokuların ve kasların yeni duruma daha iyi ve hızlı adapte olabilmesidir.

Neden ortodontik tedavi görülmelidir?

Çarpraşık dişleri olan bireyler genellikle estetik kaygılar nedeniyle ortodontik tedavi olmak istemektedir. Fakat estetik beklentiler dışında çarpraşık dişleri temizlemek çok zordur. Yeterli kadar temizlenemeyen diş yüzeyinde diş taşları

ve çürükler oluşabilmekte ve ağız sağlığını bozmaktadır. Bu problemlerin yanında çarpaşık dişler nedeniyle dişlerin ideal kapanamaması, diş yüzeyinde aşınmalara, çiğneme, konuşma gibi fonksiyon bozukluklarına, eklem problemlerine, dişleri destekleyen destek dokularda (kemik ve diş eti) aşırı stresler ve travmalar oluşabilmektedir. Bu problemler tedavi edilmediği takdirde ilerleyen zamanlarda durum daha şiddetlenmekte ve basit bir tedavi ile düzelebilecek sıkıntılara daha zor ve komplike tedavilere dönüşmektedir.

Neden Ortodonti?

Ağız sağlığı, genel sağlığınıza açılan bir penceredir. Ortodontik tedavi, dişlerin düzgün çalışmasını sağlamaya ve sağlıklı gülüşler yaratmaya yardımcı olur. İyi bir ısırık, ısırmanızı, çiğnemenizi ve konuşmanızı kolaylaştırır. Düzensiz dişlerin temizlenmesi daha zordur ve diş minesinin anormal aşınmasına neden olarak kapsamlı ve pahalı diş prosedürlerine yol açabilir.

Ortodontik tedaviler hemen çözülecek bir tedavi değildir. Karmaşık bir biyolojik süreçtir. Dişler yeni konumlarına taşınırken çene kemikleri, yüz kemikleri ve yumuşak dokudaki değişiklikleri içerir. Bakımınız genellikle dişlerin ve ağzın kapsamlı bir şekilde incelenmesi ve dişlerin röntgenleri, fotoğrafları ve modelleri gibi diş kayıtlarının incelenmesiyle başlar. Ortodontistiniz buradan yola çıkarak özel bir tedavi planı geliştirebilir.

Ortodontistiniz ile birlikte çalışarak, ortodontik tedavi yaşamı iyileştiren sonuçlar verebilir: daha iyi işlev (ısırma, çiğneme, konuşma). Tavsiyemiz: Planlanmış randevularınıza uyun, randevular arasında ortaya çıkabilecek sorunları ortodontistinize bildirin, yediklerinize ve içtiklerinize dikkat edin, ortodontistinizin talimatına uygun olarak şekerli içeceklerden kaçının ve düzenli olarak diş fırçalamayıp ve diş ipi kullanın. Sizin ve ortodontistinizin paylaştığı, size ömür boyu sürecek sağlıklı bir gülümseme sağlama hedefine ulaşmak için harcanan çabaya değer.

Ortodontik tedavi ne kadar sürer?

Tedavi ortalama 18-24 ay sürer. Bu süre zarfında, ortodontist ziyaretleri yaklaşık dört ila altı haftada bir planlanır. İyileştirilmiş diş sağlığı, daha iyi işlev (ısırma, çiğneme), dişlerinizi daha kolay temiz tutma yeteneği ve daha yüksek özgüven açısından büyük faydalar sağlayan nispeten küçük bir zaman yatırımıdır.

Sağlıklı, güzel bir gülümseme fırsatı sizden geçmedi. Hayatının geri kalanını gülüşünü saklayarak geçirmek zorunda değilsin. Gençken ortodontik tedavi görmemiş olmanız, şimdi bu konuda bir şeyler yapmanıza engel değil. Yaşınız önemli değil. Her zaman istediğin gülümsemeye sahip olabilirsin. Bir ortodontiste danışmakla başlayın.

Tedavi seçenekleriniz nelerdir?

Günümüzde retainerlardan, şeffaf plaklara, görünmez, metal, seramik diş tellerine kadar pek çok tedavi seçeneği bulunmaktadır. Her birinin farklı kullanım yerleri vardır. Ortodontistler, yaşınız, olası çene bozuklukları, dişlerinizin boyutundaki farklılıklar ve daha fazlası gibi değişkenlere dayalı olarak tüm olasılıkları göz önünde bulunduracak özel bilgiye sahiptir. Neyi ne zaman kullanacaklarını bilirler ve en iyi gülüşünüz için en iyi kararı vermek üzere sizinle birlikte çalışırlar.

1. Sabit ortodontik aygıtlar:

2.Şeffaf plaklar:

3. Hareketli Apareyler.

4. Fonksiyonel Apareyler:

5. Ağız dışı apareyler

1. Sabit ortodontik aygıtlar: Bu aygıtlar bireylerin dişlerine ortodontist tarafından yerleştiririlir ve sadece yine ortodontist tarafından çıkarılabilir. Diş üzerine yapıştırılan bu aygıtlara braket denilmektedir. Bu braketlerin üzerine yerleştirilen teller sayesinde dişlere istenilen hareketler verilebilmekte ve dişlerin istenilen şekilde sıralanması sağlanabilmektedir. Günümüzde en yaygın kullanılan braketler metal olmakla birlikte dişlerin ön yüzeylerine yerleştirilirler.

Ortodonti hakkında sorular

Ortodontik problemlere ne sebep olur?

Çoğu ortodontik problem (maloklüzyon) kalıtsaldır. Bu genetik problemler, çapraşıklık, dişler arasında boşluklar ,ileri itim, fazla veya eksik dişler ve bazı çene büyüme sorunlarıdır. Diğer malokluzyonlar, parmak emme, diş hastalıkları, kazalar, çocuğun erken veya geç kaybı süt dişi kaybı sonucunda oluşur.

Tedavi neden bu kadar önemli?

Çarpık ve çapraşık dişlerin temizlenmesi zordur. Bir maloklüzyon diş minesinin aşınmasına neden olabilir. Anormal, çiğneme ve/veya konuşmada zorluk ve aşırı destekleyici kemik ve diş eti dokusu üzerindeki ekstra stres oluşmasına neden olur. Tedavi olunmadığı sürecede bu durum giderek şiddetlenir. Ortodontik tedavi daha iyi bir kapanış sağlayarak dişlerin uyumunu sağlar. Daha sıralanmış ve oturmuş dişler, gelecekteki diş problemleri ve potansiyel yüksek maliyetli diş tedavileri riskini azaltır.

Neden bir ortodontist seçmelisiniz?

Ortodontistler maloklüzyonlara teşhis koyan, önleyen ve tedavi eden diş hekimleridir. Diş ve yüz düzensizliklerini tedavi eder. Dişhekimliği fakültesinin üzerine 4-5 yıl uzmanlık eğitimi alırlar. Dişleri hizalamanın ve düzeltmenin doğru yolunu öğrenirler.Bu eğitimi başarıyla tamamlayanlar kendilerini “ortodontist” olarak adlandırabilir.

Çocuklar ne zaman ilk ortodonti muayenesi olmalıdır?

Ortodontik bir problemin ilk fark edilmesinde ortodontist, çocuğunuzun

7 yaşında sağlık kontrolünden geçmesini tavsiye eder. Eğer büyüme ve gelişimde bir bozukluk varsa ortodontist erken tedavi uygulayarak oluşabilecek problemlerleri erken dönemde önleyebilir veya tedavi edebilir.

Ortodontik tedavide hastanın rolü nedir?

Ortodontik tedavi ortodontist ile hasta arasında bir ortaklık şeklinde ilerle. Ortodontist kişiye özel uygulamalar yaparak dişe hafif kuvvetler uygular ve bu uygulamalar sonucunda dişer ideal poazisyonlarını alır. Hastanın bu aşamada üzerine düşen görev, en iyi tedavi sonu sonuçlarına ulaşabilmek için ortodontistin talimatlarına uymak, randevularına uyum sağlamak ve mükemmel bir ağız hijyeni sağlamaktır.

Ortodontik tedavi ne kadar sürer?

Ortodontik tedaviler 1 yıl ile 3 yıl arasında genellkle yaklaşık 2 yıl sürmektedir. Aktif ortodontik tedavi süresi bittikten sonra hastalara dişlerinin yeni konumlarında stabilizasyonunu sağlamak için retainerlar uygulanır.

Ortodontik Tedavi ücreti ne kadar?

Ortodontik tedavinin maliyeti, sorunun ciddiyeti, karmaşıklığı ve tedavinin uzunluğu gibi maliyeti birçok faktöre bağlıdır. Tedavi başlamadan önce Ortodontistiniz ücretleri görüşmekten memnuniyet duyacaktır. Günümüzde birçok hasta ortodontik tedaviyi, protez yada cerrahi gibi uygulamalara göre daha ekonomik bulmaktadır. Çoğu ortodontist çeşitli ödeme planları sunmaktadır.