Ortodontik tedavi ne kadar sürer?

Ortodontik tedavi süresi, düzeltilmek istenen problemin şiddetine, etkilediği alanın büyüklüğüne, dişleri destekleyen çene kemiğinin sağlığına, yüz ve çene yapılarının büyümesine ve bireyin tedavi kooperasyonuna göre değişkenlik göstermektedir. Aktif tedavi süresi en az 3 ay ile vakanın şiddetine bağlı olarak 4 yıl arasında değişebilmektedir. Genellikle 1,5 – 2 yılda çok şiddetli olmayan vakalar tedavi edilebilmektedir. Bazı kişiler bireysel fizyolojik yapılarından dolayı daha hızlı tedaviye cevap verirken bazı kişiler daha yavaş cevap verebilmektedir.

Ortodontik tedavi süresince dikkat edilmesi gerekenler

Sabit ortodontik aygıtların yerleştirildiği ilk seanstan sonra ilk 1 hafta boyunca ağrı oluşabilmektedir. Bu dönemde aspirin türevi olmayan ağrı kesiciler kullanılabilir. Bu bir haftalık dönemde çiğnemek çok zor olabilmektedir. Bu nedenle bu dönemde daha çok yumuşak gıdalar (çorba, puding, dondurma, yoğurt, muz, yumuşak kek, haşlanmış patates vb) tüketilebilir. Bu dönemin dışında tüm tedavi sürecince yemeklerimize dikkat etmemiz gerekmektedir. Dikkat edilmeyen durumlarda dişe yapıştırılan braketlerde kırılmalar görüleceği için tedavide aksamalar olabilmektedir.

• Isırılarak tüketilen hamburger, simit, elma, tost, havuç gibi gıdalar tüm tedavi süresi boyunca ısırılmamalı. Çatal bıçakla ya da elle küçük parçalara ayrılıp arka dişlerle çiğnenmelidir.
  • Zeytin, erik veya kiraz gibi çekirdekli gıdaların çekirdekleri çıkarıldıktan sonra yenilmelidir.
  • Sakız çiğnenmemelidi.
  • Dişe yapışan şekerler, çikolatalar ve karamellerden uzak durulmalıdır.
  • Asitli içecekler içilmemelidir.
  • Çıtır gevrek yiyecekler, patlamış mısır, buz veya cips gibi gıdalardan uzak durulmalıdır.

Tüm tedavi süresi boyunca dişlerin bakımına önem verilmeli, günde en az 2 kere dişler 3 er dakika olacak şekilde özenle fırçalanmalıdır. Normal diş fırçasıyla ulaşılamayan ve temizlenemeyen bölgeler için ara yüz fırçası kullanılmalı ve diş yüzeyinden plaklar uzaklaştırılmalıdır. Dişlerin iyi fırçalanmadığı durumlarda diş eti hastalıkları oluşmakta ve braketlerin etrafında diş minesinin renk değiştirmesi ya da çürükler görülmektedir.